Pojęcie grafika komputerowa jest używane właściwie do każdej graficznej treści, którą widzimy. Jednak znajomość różnic pomiędzy grafiką wektorową i rastrową pomaga nam zdecydować, jakie formaty wybrać do naszego projektu.
1. Grafika rastrowa (bitmapa) jak nazwa wskazuje używa bitmap, czyli obrazu określającego położenie pikseli, jako informacji o obrazie. Oznacza to, że wraz ze wzrostem wielkości obrazu potrzebna jest większa bitmapa. Przykładowo: obraz graficzny o rozdzielczości 1024 x 768 wymaga zapisu danych o 786,432 pikselach a średniej jakości zdjęcie wykonane aparatem cyfrowym w rozdzielności 3072 x 2048 wymaga zapisu informacji aż o 6,291,456 pikseli. Algorytmy, których używają urządzenia i aplikacje do kompresji obrazów, pomagają zredukować ilość miejsca zajmowanego przez te pliki.
Popularne rozszerzenia plików grafiki rastrowej to png, jpeg lub bmp.
2. Grafika wektorowa wykorzystuje krzywe i figury geometryczne do opisu obrazu. Idealnie nadaje się do druku z racji swojej kompozycji. Grafika wektorowa opiera się na matematycznej kompozycji, może więc być wykorzystywana do obrazów, które powinny pozostawać skalowalne. Z uwagi na to, że nie są wykorzystywane bity (bitmapy), wielkość pliku jest znacznie mniejsza.
Popularne rozszerzenia plików grafiki wektorowej to svg, ai, pdf.
Teraz, kiedy wiemy czym charakteryzują się oba typy grafiki, należy zadać sobie pytanie – jakie są najważniejsze różnice pomiędzy nimi.
- Grafika wektorowa jest tworzona przez ścieżki i krzywe w odróżnieniu od bitmap w przypadku grafiki rastrowej.
- Grafika wektorowa jest skalowalna, niezależnie od tego, czy potrzebujemy stworzyć znaczek pocztowy czy baner na Pałac Kultury, jakość grafiki pozostanie bez zmian w przeciwieństwie do grafiki rastrowej, która przy powiększaniu wykazuje znaczne pogorszenie jakości:
Logo w grafice rastrowej

Logo w grafice wektorowej
Jak można łatwo zauważyć, jakość obrazu zapisanego w grafice wektorowej nie reaguje negatywnie na jego skalowanie. W przypadku grafiki rastrowej widać za to znaczne pogorszenie jakości.
Należy również pamiętać o tym, że zmiana formatu z grafiki wektorowej na rastrową jest prosta i można dowolnie operować rozdzielczością, natomiast zmiana w drugą stronę, nie jest możliwa.
Podsumowując: grafika wektorowa idealnie nadaje się tam, gdzie musimy ją skalować lub nie jesteśmy pewni w jakiej rozdzielczości będzie potrzebna w końcowym produkcie (banery, logo, broszury). Jednak wszędzie tam, gdzie pojawia się konieczność zapisania obrazu za pomocą bitmap (zdjęcia, tła, skany) należy używać grafiki rastrowej.